Mama ontdekt mysterieuze vlekjes in de neus van haar zoon. Dan ontdekt ze de verborgen waarheid.

Heel wat mensen gebruiken geurkaarsen om een gezellige sfeer in huis te creëren. Maar niet iedereen weet dat ze gevaarlijk en kankerverwekkend kunnen zijn. Dit is iets wat relatief onderzoek zou aantonen. Dat moest ook Meghan Budden van dichtbij ondervinden wanneer ze iets schokkend ontdekte bij haar zoon. Meghan was haar baby aan het verzorgen toen ze mysterieuze zwarte plekjes in zijn neusgaten zag.

Maar wat ze niet wist, was dat die puntjes in de Verenigde Staten jaarlijks verantwoordelijk zijn voor 20.000 doden.

Het was een dag als alle andere voor Meghan Budden, die samen met haar echtgenoot Jeff in New Jersey woont.

Maar toen de moeder haar zoon Jimmy aan het verzorgen was, zag ze zwarte puntjes op een handdoek. En toen ze wat beter keek, zag ze die zwarte plekjes ook in de neus van haar zoon.

Meghan had geen idee wat de oorzaak was, en zelfs nadat ze zijn neus had schoongemaakt, was er nog altijd zwart aan de binnenkant. Meghan besefte uiteindelijk toch wat er aan de hand was. Het waren haar geurkaarsen.

Daar op de doos van de kaarsjes stond een aanwijzing: “Niet langer dan 3 uur achter elkaar laten branden.”

De kaarsen van Meghan waren roet beginnen produceren, die door de woonkamer was beginnen te verspreiden. Jimmy werd dus gedwongen om deze roet in te ademen.

Meghan hoopt dat haar verhaal bewustzijn verspreidt over de gevaren van geurkaarsen. En als je de statistieken bekijkt, is dit inderdaad iets wat iedereen zou moeten weten.

Volgens de gezondheidsconsultenten Cashins & Associates kan de inademing van kleine partikels hartziektes, astma, bronchitis en andere ademhalingsziektes veroorzaken. Ze zeggen ook dat in de VS jaarlijks 20.000 mensen vroegtijdig overlijden door de inademing van roetpartikels.

Het roet van geurkaarsen is zo fijn dat het nauwelijks gedetecteerd kan worden. Experts raden aan om de wiek van geurkaarsen te verkorten en ze nooit langer dan enkele uren te laten branden.

Als je roet ziet opstijgen van een kaars, doe ze dan meteen uit.

Gelukkig eindigde alles goed voor Meghan en haar zoon. Sinds het voorval heeft ze niets ongewoon meer opgemerkt. Jimmy is een gezonde 1,5-jarige jongen.

Maar Meghan zegt dat ze nu wel twee keer kijkt naar de aanwijzingen op kaarsen – en dat zal ook ik doen!

We hopen dat dit verhaal bewustwording kan verspreiden over de risico’s van het binnenshuis aansteken van geurkaarsen.

Bron en afbeeldingen: Newsner